Ahad, 8 Mei 2016

Definisi Makanan Seimbang

Konsep makanan seimbang perbincangan ini adalah penghuraian makanan-makanan yang mempunyai kandungan nutrien yang sepadan dengan pengambilan nutrien yang diperlukan. Ia adalah penting untuk ambil perhatian, keperluan pengambilan nutrisi setiap orang adalah berbeza-beza, bergantung kepada jantina, umur, keupayaan, dan lain-lain aktiviti-aktiviti harian


Makanan yang seimbang serta dalam soalan hendaklah mengandungi nutrien yang merangkumi:
Karbohidrat


  • Protein
  • Vitamin Mineral &
  • Lemak
  • Serat
  • Karbohidrat


Karbohidrat diperlukan oleh badan, kerana ia adalah bahan ini yang mempunyai peranan yang penting sebagai sumber kuasa utama bagi kecintaan untuk aktiviti harian tubuh manusia. Karbohidrat yang terdapat dalam makanan:

1.Tepung

Kehadiran penting untuk terus mengambil satu sumber makanan setiap kali makan. Sebagai contoh: nasi, MI, ubi keledek, ubi kayu, dan lain-lain. Bila badan menjalani ketidakcukupan karbohidrat, maka tanda-tanda awal paling mudah didapati ialah badan terasa letih dengan lebih cepat kerana dalamkuasa yang kurang daripada biasa.

2. Gula.
Gula boleh diperolehi pada makanan, antaranya: zarah gula, gula perang, gula batu, sirap, madu dan kuih-muih manis. Tetapi berhati-hati, corak penggunaan gula perlu dibataskan. Mengkaji semula kerana gula tidak mengandungi nutrien lain selain karbohidrat. Oleh itu kebanyakan gula akan hanya membawa kepada obesiti pada badan.

Lemak
Ramai yang tidak tahu, bahawa lemak adalah sumber tenaga, tetapi juga kerana bentuknya adalah lebih memakan masa dan sukar diserap oleh badan. Lemak adalah bahan yang sebagai rizab tenaga untuk badan. Lemak berlebihan boleh membuat badan anda montel. Lemak boleh ditemui dalam minyak, marjerin, santan, kulit ayam, kulit itik dan lain-lain lemak haiwan.

Protein
Protein berfungsi untuk pertumbuhan badan dan menggantikan tisu-tisu yang rosak di dalam tubuh. Sudah tentu keperluan bahan protein yang sudah benar-benar diperlukan oleh badan setiap hari. Protein ditemui dalam: ikan, ayam, daging, telur, susu, tauhu, tempeh dan kacang.

Vitamin  & Mineral
Seperti yang diketahui, mempunyai fungsi vitamin dan mineral untuk membantu melancarkan prestasi badan. Vitamin dan mineral yang banyak terdapat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan.

Serat
Serat mempunyai banyak fungsi untuk badan, antaranya:

  • Membantu glukosa darah yang lebih rendah
  • Membantu lebih rendah lemak darah
  • Pelancaran membuang air besar
  • Menjadikan perut berasa lebih lengkap


Serat didapati dalam jenis makanan:

  • Keseluruhan roti gandum, buah-buahan dan sayur-sayuran segar
  • Kacang, tauhu, tempeh, Bran
Jumlah dan makanan harian jenis
Kerana ia adalah penting untuk mengelakkan kekurangan keperluan pemakanan, diet 3 kali sehari pada manusia secara umum setiap hari adalah disyorkan:
  1. 1 pinggan nasi atau penukarnya
  2. 1 keping ikan atau penukarnya
  3. 1 potong tempeh atau penukarnya
  4. 1 mangkuk sayur-sayuran
  5. Buah-buahan
Jadi pengalaman yang saya boleh berikan dalam Definisi Makanan Seimbang, mungkin berguna untuk anda

Definisi Makanan Seimbang Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown

0 ulasan:

Catat Ulasan