Selasa, 10 Mei 2016

Khasiat Minyak Zaitun Untuk Kesihatan

Sebelum mengetahui keberkesanan dan Khasiat Minyak Zaitun Untuk Kesihatan ini baik untuk tahu terlebih dahulu apakah ia adalah minyak zaitun. Minyak zaitun atau minyak zaitun adalah minyak diperolehi dari gerai itu dan mempunyai beberapa jenis. Di pasaran terdapat sekurang-kurangnya 3 jenis minyak zaitun, terdiri daripada minyak zaitun biasa, tambahan dara dan dara sahaja. Untuk membezakan setiap jenis boleh dilihat dari proses pemprosesan dan juga kualiti gerai yang dihimpit untuk mengambil minyak.


Dalam minyak zaitun, Terdapat pelbagai jenis kandungan yang sangat berfaedah untuk kesihatan. Tetapi di samping itu minyak semula jadi ini juga sering digunakan untuk rawatan tubuh seperti Kecantikan kulit dan rambut. Salah satu daripadanya terletak di kandungan minyak omega 9 atau asid oleik. Kerana kandungan ini adalah lemak monounsaturated maka salah satu Khasiat Minyak Zaitun iaitu mengatasi atau mengurangkan tahap kolesterol yang tinggi di dalam badan.

Jika anda mempunyai minyak zaitun, anda boleh menggunakannya untuk melambatkan proses penuaan pramatang. Manfaat minyak zaitun untuk muka akan semakin terasa apabila digunakan dengan kerap. Kerana minyak zaitun mengandungi antioksidan yang boleh menangkis radikal bebas dan boleh mengurangkan kedutan pada kulit. Baik di sini adalah beberapa manfaat minyak zaitun untuk kesihatan dan untuk muka.

Khasiat Minyak Zaitun Untuk Kesihatan:

1. Mengekalkan kesihatan jantung
Untuk mengekalkan kesihatan jantung anda boleh mengambil minyak zaitun 2 camca besar setiap hari. Kandungan antioksidan dalam minyak dan lemak tak tepu ia secara tidak langsung akan memelihara kesihatan jantung anda.

2. Meningkatkan tahap kolesterol baik atau HDL
Kada selari Bilakah kolesterol buruk dalam badan anda, anda mungkin boleh mengambil minyak zaitun pada asas tetap untuk berhadapan dengannya kerana minyak zaitun mengandungi lemak tak tepu yang boleh meningkatkan tahap kolesterol baik dan mengurangkan tahap kolesterol yang tidak baik.

3. Boleh menurunkan berat badan
Jika anda ingin menurunkan berat badan, anda boleh mula memakan minyak zaitun 1 hingga 2 sudu besar sehari. Walau bagaimanapun, penggunaan minyak adalah 2 jam sebelum makan.

4. Mencegah Kanser
Kerosakan sel boleh mencetuskan bermulanya kanser, anda mungkin akan dapat menghalangnya daripada memakan minyak zaitun secara tetap kerana ia terkandung dalam minyak Polyphenols, yang merupakan sejenis antioksidan.

5. Mencegah Osteoporosis
Minyak zaitun boleh membantu penyerapan kalsium untuk mengelakkan berlakunya pengeroposan tulang atau osteoporosis.

6. Menangani keguguran rambut
Jika anda mengalami kehilangan rambut cuba mencampurkan 2 camca besar minyak zaitun dengan 1 sudu minyak kelapa, selepas itu balurkan pada rambut anda. Tunggu seketika kemudian bilas rambut sehingga bersih dengan air. Tekan minyak zaitun dan DTH hormon ini menyebabkan keguguran rambut.

7. Mengatasi bibir kering dan chapped
Bibir kering chapped dan boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Baik untuk berdepan dengannya, anda boleh cuba menggosok minyak zaitun pada bibir anda.


Mengurangkan dan memulihkan artritis
Mengurangkan tahap glukosa di dalam darah
Capturer radikal
Meningkatkan kualiti susu
Mengurangkan risiko kanser rahim, usus besar, kulit dan perut
Merawat penyakit buasir
Membasmi kutu di rambu

Khasiat Minyak Zaitun Untuk Kesihatan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown

0 ulasan:

Catat Ulasan