Khamis, 5 Mei 2016

Gaya hidup sihat dengan betul

Bagaimana untuk Gaya hidup sihat dengan betul adalah bagaimana ia boleh sihat, jika corak hidupnya hanya tidak sihat. Sebenarnya kehidupan sebenar bukanlah sukar tetapi juga ianya tidak mudah, kerana masing-masing mempunyai keadaan badan yang berbeza. Sesiapa begadang ( kekurangan tidur ) setiap hari, tetapi ia biasa - biasa saja tidak sakit, tetapi ada yang begadang 1 hari kemudian ia sakit . Ini adalah kerana ketahanan seseorang berbeza. Tetapi pada dasarnya setiap manusia itu pasti mengingikan corak kehidupan yang sihat, Ianya hanya bahawa mereka tidak tahu bagaimana..

Gaya hidup sihat dengan betul
Gaya hidup sihat dengan betul
Gaya hidup sihat dengan betul
Di sini saya akan berkongsi pengalaman saya bagaimana untuk hidup sihat corak yang baik dan benar menurut pelbagai jenis sumber Kesihatan masa kini. 

1. Cukup Tidur 
Tetap dan cukup tidur, corak tidur yang sihat adalah sebenarnya dari jam 9 malam hingga jam 6 pagi. Kerana waktu tidur yang normal dan sihat ialah 8-9 jam. Jika anda tidur kurang atau lebih dari jam 8-9, akan ada kemungkinan anda akan mengalami sesuatu yang membuat anda tidak sihat. Jadi ingat!!! tidur yang cukup adalah sangat penting.

2. Makan makanan 4  sihat 5 Sempurna 
Makan makanan yang 4 sihat 5 sempurna adalah juga pemakanan sihat pola, dan sekurang-kurangnya 3 kali sehari. Apakah makanan 4 sihat 5 sempurna ia 

Yang pertama adalah makanan ruji. Makanan ruji merupakan sumber makanan tenaga. Makanan adalah makanan ruji seperti beras, antara lain, bijirin, gandum, jagung, oat, ubi kentang dan lain-lain. 

Seterusnya sehingga adalah hidangan sampingan. Hidangan sampingan ialah hidangan utama sebagai pengiring makanan ruji.Hidangan sampingan ini lebih tertumpu kepada makanan yang mengandungi bahan pembina Akta itu untuk membina dan membentuk badan. Jenis makanan adalah sebahagian besar makanan yang mengandungi banyak protein seperti daging, ikan, telur dan tempeh dan tauhu.

Seterusnya adalah jenis sayur-sayuran. Sayur-sayuran adalah jenis-jenis makanan yang mengandungi banyak vitamin, serat dan protein yang juga sangat baik untuk kesihatan badan. Makanan jenis ini adalah dalam bentuk bayam, kale, tomato, eggplants dan lain-lain.

Seterusnya adalah buah-buahan. buah-buahan adalah makanan yang mempunyai banyak vitamin a kesihatan badan berfungsi, buah-buahan ada serat baik untuk sistem penghadaman dalam tubuh kita. Maka yang terakhir adalah susu. Susu adalah nutrien yang telah benar-benar baik jadi ia amat disyorkan untuk tubuh.

3.  Jauhi minuman beralkohol dan makanan segera
Menjauhkan diri daripada minuman beralkohol, makanan segera dan lain - lain, yang boleh menyebabkan kerosakan anda.

4. Kerap bersenam
Dan di akhir senaman yang kerap, sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Kerana sukan ini adalah sangat penting dalam mengekalkan keseimbangan dalam badan anda dan boleh terus badan anda tinggal di bentuk.

Sebenarnya banyak pola hidup sihat lebih lain, tetapi saya Terangkan di sini adalah garis panduan menjalani corak gaya hidup sihat, anda menjalani kehidupan seharian di Tambah lebih banyak.

Jadi pengalaman yang saya boleh berikan dalam Gaya hidup sihat dengan betul, mungkin berguna untuk anda

Gaya hidup sihat dengan betul Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown

0 ulasan:

Catat Ulasan